Logo Wolkom

Miskraam

Ongeveer 10% van de zwangerschappen eindigt in een miskraam. Een miskraam is het verlies van een niet levensvatbare vrucht voor een zwangerschapsduur van 16 weken. De meeste miskramen komen voor in de eerste 12 weken van de zwangerschap. De oorzaak is meestal dat het vruchtje niet goed is aangelegd en daarom niet verder groeit, maar door het lichaam wordt uitgestoten.

Een eerste teken van een miskraam is vaak bloedverlies. Bloedverlies tijdens de eerste 16 weken van de zwangerschap komt echter in 20% van de zwangerschappen voor en kan ook andere oorzaken hebben. Er is niet altijd sprake van een miskraam, in ongeveer 50% van de gevallen verloopt de zwangerschap verder prima. Meer bloedverlies in combinatie met buikpijn daarbij is geen gunstig teken. Dit zijn verschijnselen van een spontane miskraam. Het bloedverlies kan helderrood of bruinig zijn, en er kunnen kleine stolsels vrijkomen. De buikpijn voelt vaak als heftige menstruatiepijn.

Een miskraam wordt door iedereen anders beleefd, maar is vaak een emotionele, verdrietige gebeurtenis. Lichamelijk gezien kan het verloop van een miskraam heel verschillend zijn. Vaak is er één of twee dagen sprake van hevige buikpijn en veel bloedverlies.

Daarna moeten de buikpijn en het bloedverlies afnemen, waarna er nog een week sprake kan zijn van minder bloedverlies. Soms komt het nieuws dat het mis is op een andere manier. Dit komt doordat er al vrij vroeg tijdens de zwangerschap een echo gemaakt wordt. Het kan dan voorkomen dat een vruchtje zonder hartactie gevonden wordt, terwijl het lichaam nog niet begonnen is het af te stoten. Dit wordt een ‘missed abortion’ genoemd. Als er sprake is van een ‘missed abortion’ kan afwachten tot het lichaam de miskraam zelf in gang brengt, geen kwaad. Het beleid is dan ook om in ieder geval een week af te wachten. Het kan belangrijk zijn deze tijd te nemen om alles te laten bezinken en geen overhaaste beslissingen te nemen. Langer dan een week wachten mag, maar kan soms emotioneel zwaar zijn. Dit kan de reden zijn om een afspraak te maken in het ziekenhuis, om een curettage te plannen. In dat geval wordt het vruchtje operatief verwijderd. Hierbij is een kleine kans op complicaties. In sommige gevallen wordt gebruik gemaakt van vaginale tabletten om de miskraam op te wekken.

Voor begeleiding bij een miskraam zijn wij altijd bereikbaar. U kunt ons bellen om uw vragen of twijfels te bespreken of om gewoon even te praten.

Stel uw vraag per e-mail