Logo Wolkom

Tips tegen de warmte

Tips tegen de warmte

 

Het is hoogzomer en het lijkt erop dat de warmte nog wel even aanhoudt. Hieronder 7 tips tegen de warmte

  1. Drink voldoende

Volwassenen wordt geadviseerd om minstens 1,5 tot 2 liter vocht per dag te drinken. Dit is nog belangrijker als je zwanger bent, omdat je lichaam dan meer vocht nodig heeft. Denk daarbij aan water of thee en probeer zoete drankjes zoveel mogelijk te laten staan.

Wacht niet totdat je dorst krijgt, dan ben je vaak al te laat. Voldoende drinken zorgt voor een goede hydratatie, maar ook voor vaker plassen. Je denkt nu vast ‘Nog meer toiletbezoeken?!’ Dat is misschien een nadeel, maar je zorgt er zo wel voor dat je vochtbalans goed blijft.

Water drinken hoeft helemaal niet saai te zijn. Vul een karaf met ingrediënten zoals komkommer, citroen, munt of aardbeien, en zet het de avond van tevoren in de koelkast. Zo maak je je eigen heerlijke zomercocktail!

  1. Draag luchtige kleding

Kies bij voorkeur voor kleding van katoen of linnen, dat zijn stoffen die het meeste ademen. Een bijkomend voordeel: je mooie buik valt extra op in een zomerjurkje dan wanneer het verstopt zit achter lagen winterkleding.

  1. Doe het rustig aan

Een goed moment om wat gas terug te nemen en een koele plek op te zoeken is wanneer de zon overdag het sterkst is. Dat is meestal zo tussen 12 en 3 uur ’s middags. Het houden van een siësta is niet voor niets de normaalste zaak van de wereld in landen met een tropisch klimaat!

  1. Ga goed voorbereid het huis uit

Ga je voor een lange periode naar buiten? Zorg dan dat je jezelf goed insmeert met een hoge factor zonnebrandcrème en draag een pet of hoed. Ook al ben je een zonaanbidder, probeer niet te lang in de zon te zitten en zoek het liefst de schaduw op. Zo voorkom je onder andere het ontstaan van een zwangerschapsmasker.

  1. Zoek verkoeling

Door een voetenbadje voor jezelf te maken zorg je ervoor dat je het iets aangenamer hebt. Zet anders een ventilator aan in de kamer, neem een lauwwarme douche of bad, of leg een koud washandje op je voorhoofd en nek. Een extra voordeel van het warme weer: je hebt een goed excuus om af en toe lekker te genieten van een waterijsje.

  1. Pas op met zout eten

Door te veel zout te eten, houd je extra vocht vast en kunnen je handen en voeten opzwellen. Dit wil je juist voorkomen in een periode waarin vocht vasthouden al op de loer ligt. Het kan verstandig zijn om voordat de zomer losbarst je ringen af te doen, voor het geval je vingers opzwellen. Door geregeld je benen omhoog te houden, bijvoorbeeld door languit op de bank te zitten, kan overtollig vocht makkelijker wegzakken. Zo voorkom je gezwollen enkels.

  1. Houd je slaapkamer koel

Lekker slapen met je dikke buik kan al de nodige uitdaging geven, laat staan als het ook nog eens warm is op je slaapkamer. Houd overdag de gordijnen dicht en zet ’s avonds pas het raam open (met een hor ervoor). Kies voor katoenen lakens en leg een natte washand of handdoek in je nek of op je voorhoofd als je gaat slapen. Een lauwwarme douche voor het slapen gaan kan ook nog bevorderlijk zijn voor een goede nachtrust.

Bevallen in de hitte

Ben je in de zomer uitgerekend? Dan maak je je misschien zorgen hoe je straks moet bevallen als de temperaturen stijgen. Als je in het ziekenhuis bevalt merk je hier na aankomst weinig van; de meeste ziekenhuizen hebben airconditioning in de verloskamers.

Ben je van plan om thuis te bevallen? Dan kan je zelf al veel doen om ervoor te zorgen dat het huis koel blijft. Sluit overdag de ramen en deuren en houd de gordijnen dicht. Zo zorg je ervoor dat je de warmte buiten houdt. Als het buiten koeler is dan binnen, kan je weer alles openzetten. Een alternatief is het aanschaffen van een ventilator of airconditioning.

Bespreek eventuele twijfels of zorgen met je verloskundige. Eén troost: een zomerse bevalling betekent ook dat je met mooi weer met verlof mag. Als je je goed genoeg voelt kan je dus nog prima naar het strand of lekker (in de schaduw) buiten lunchen.

Stel uw vraag per e-mail